Zapach jest specyficznym elementem mowy ciała

 

Zapach gra pierwsze skrzypce w relacjach personalnych i społecznych, jest on w komunikacji niewerbalne jest tym samym, czym Gwiazda na szczycie świątecznej choinki. Zawsze lepiej postrzegamy osobę która delikatnie pachnie perfumami niż taką, która z różnych względów nie zadbała o ten jakże ważny szczegół. Czesław Matusewicz w książce pt.: „ Wprowadzenie do psychologii”, precyzuje termin zapach, w a aspekcie którego jest on odbierany poprzez receptory włoskowe, które to znajdują się w nabłonku jamy nosowej. Ponadto autor podkreśla, że do wywołania uczucia zapachu konieczne jest pobudzenie minimum 8 molekuł czynnika zapachowego, chodź najlepiej wyczuwamy zapach przy bodźcu, który jest pobudzany przez więcej niż przy 40 molekułach substancji zapachowej.

Wszyscy ludzie się pocą, a codzienny prysznic stanowi najlepszą ochronę przed nieprzyjemnym zapachem. Bardzo ważne mogą okazać się również dezodoranty i antyperspiranty. Warto podkreślić, że nie są one tym samym. Zadaniem dezodorantów jest maskowanie zapachu, antyperspiranty natomiast blokują wydzielanie się potu. Obecnie coraz bardziej popularne stają się hybrydy dezodorantu z antyperspirantem. W aptece można kupić antyperspiranty, które zabezpieczają przed wydzielaniem potu spod pach nawet przez kilka, kilkanaście dni. Należy jednak pamiętać o zachowaniu ostrożności przy ich aplikacji i zapoznać się z dołączoną ulotką. Bardzo często zdarza się, że świeżo po kąpieli, przy pierwszo - krotnym użyciu, po wygoleniu włosów pod pachami, automatycznie chcemy zaaplikować nowo zakupiony antyperspirant. Otóż wspomniane antyperspiranty, które blokują wydzielanie się potu pod pachami nawet przez kilka, kilkanaście dni najlepiej jest użyć dopiero następnego dnia po goleniu, gdyż mogą wywołać niepożądane skutki – zaczerwienienie skóry i swędzenie.

 

Autor: Roland Drmla

Literatura pomocnicza:

Matusewicz Czesław, „Wprowadzenie do psychologii”, Wydawnictwo VIZJA PRESS&IT, Warszawa 2006.

Post Peggy, Post Peter, „Vademecum Dobrych Obyczajów w Biznesie”, Cartalia Press, Poznań - Warszawa

 

Zapraszamy do polubienia i aktywności na Naszym funpage'u: Komunikacja Niewerbalna

Reklama